مبانی تفسیری در حکمت ایران باستان و تأثیر آن بر تفسیر آثار هنری
نویسنده
چکیده مقاله:
تاریخ دین زردشتی به لحاظ مستندات چندان غنی نیست و این کمبود هم در منابع نوشتاری و هم در منابع تصویری به چشم میخورد. بسیاری از متون مربوط به این دوره از بین رفته و بخش عمده منابع برجا مانده در سدههای بعدی به نگارش در آمدهاند و تا مدتها بنا به سنّت شفاهی حفظ شدهاند. از طرف دیگر، دین زردشتی با شمایلپرستی مخالف بود و به همین سبب منابع تصویری دینی به جا مانده نیز بسیار اندک است. زردشتیان معتقد بودند تندیسْ مکانی برای سکنیگزینی نیروهای اهریمنی است، از این رو ساختن و پرستش تندیس منع میشد. در نتیجه، سنّت تفسیر در دین زردشتی اساسا مربوط به اوستاست و چنین به نظر میرسد که این سنّت حتی زمانی که اوستا به کتابت در نیامده بود نیز رواج داشت. این مقاله در نظر دارد ابتدا به سیر عقاید ایرانیان باستان در زمینه شمایلآفرینی و شمایلپرستی بپردازد تا دلایل این کمبود منابع تصویری را تبیین سازد و سپس سنّت تفسیری رایج در ایران باستان، یعنی همان تفسیر اوستا و ترجمه آن را که برای زردشتیان دارای اهمیت و اعتبار بود، معرفی کند و سیر تحول آن را بررسی نماید. در نهایت، با کمک تفسیر اوستا به تفسیر پلاک مربوط به سده 7 و 8 پ م از تصویر زروان بپردازد. در واقع، برای تفسیر اثر از تفسیر متن بهره گیرد. این روش ما را به این نکته رهنمون میسازد که آیا میتوان مابین تفسیر متن دینی و تفسیر اثر هنری ارتباطی یافت؟ آیا دانش نوین زبانشناسی که یافتههای ما را از متن افزوده میتواند شناخت ما را از آثار فرهنگی و هنری این دوره نیز بیشتر کند؟
منابع مشابه
مبانی تفسیری تفسیر آسان
تفسیر آسان تالیف مفسر معاصر آیت الله محمد جواد نجفی خمینی است که منتخبی از تفاسیر معتبر میباشد. تفسیر آسان فاقد مقدمهای جامع و کامل است که بیانگر مبانی، قواعد و روش تفسیری مفسر باشد. با توجه به جایگاه تفسیر آسان به عنوان یکی از تفاسیر معتبر معاصر و اهمیت مبحث مبانی تفسیری، پژوهش حاضر عهده دار تبیین مبانی تفسیری تفسیر آسان میباشد. با بررسی انجام شده، وحیانی بودن قرآن، حجیت سنت معصومان (ع) در ت...
متن کاملتفسیر قرآن به قرآن در مکتب تفسیری حکمت متعالیه
آموزههای وحیانی و فرازمند قرآن کریم در دو گروه کلی آیات محکم و متشابه، نازل شدهاست. محکمات کلید فهم متشابهات میباشند، و نیاز تفسیری قرآن را به منابع مستقل و بیرونی رفع مینمایند. بر خلاف پندار ظاهرگرایان و اخباریان، قرآن مستغنی از هرچیز دیگر در فهم مراد و مقصود است. البته این به معنای استغنا از معلم الهی؛ نبی و وصی معصوم، برای آموزش کیفیت ارجاع متشابه به محکم و بیان جزئیات و تفصیل احکام و ت...
متن کاملمعمای تفسیر در آثار ساموئل بکت (براساس رهیافتهای تئودورآدورنو مبنی بر تفسیر اثر هنری)
معناباختگی، به مثابهی مهمترین خصلت زیباییشناختیِ آثار ساموئل بکت و آنچه تئاتر ابسورد نامیده میشود، شیوهای از مواجههی آثار هنری مدرنیستی با اضمحلال و فروپاشی معنا و وضعیت ناشی از بحران مدرنیته است. این آثار از طریق نفیِ معنا و به عبارتی با رویکرد نفیگرایانه، که از فرم و شیوهی مواجههی اثر با مسائل خود ناشی میشود، در جهت بیانِ بیانناپذیری امرِ ناممکن تلاش میکنند. این مقاله میکوشد از ...
متن کاملنظریۀ فُرمال، اساسِ نقد، تفسیر و فهم آثار هنری
اساس نقد در هنرها (The Basis of Criticism in the Arts) با هر رویکردی، معطوف به شکل (فرم) اثر هنری است. شکل، اساس و اصلی است که اثر هنری را هستی می بخشد و آن را متعیّن می کند. هر اثر هنری شکل و فرم و ساختمانی است که هنرمند با شگرد ها و تمهیدات خلاقانه و با تخیل ابداعی¬اش آن را می آفریند. آفرینش اثر هنری در صورت یا فرم (شکل ) تحقق پیدا می کند و زیبایی، صورت تحقق یافته ای است که در اثر هنری عیان ...
متن کاملبررسی مبانی تفسیری تفسیر جامع
چکیده رساله حاضر با هدف معرفی و بررسی مبانی تفسیری بروجردی در«تفسیر جامع» تدوین شده است. بر این اساس، مبانی آن به دو بخش مبنای الهی و مبنای بشری تقسیم شده است. که در بخش مبنای الهی مباحث مربوط به تفسیر قرآن به قرآن و تفسیر قرآن به سنت مورد بررسی قرار گرفته است. و در پایان هر بحث، نتیجه عملکرد بروجردی بیان شده است. و در بخش مبنای بشری موضوعات مختلف ذیل گرایش های اصولی- فقهی، کلامی، ادبی، عرفان...
15 صفحه اولمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده{@ msg_add @}
عنوان ژورنال
دوره 2 شماره 6
صفحات 21- 34
تاریخ انتشار 2013-06
با دنبال کردن یک ژورنال هنگامی که شماره جدید این ژورنال منتشر می شود به شما از طریق ایمیل اطلاع داده می شود.
کلمات کلیدی برای این مقاله ارائه نشده است
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023